L’inici de la Colònia de la Mata de Pinyana es troba en la fàbrica Serra, una indústria de filatures de cotó que es posa en marxa cap a 1877 quan Jaume Serra i Vehil aprofitant el salt d’aigua de Peretó decideix establir-hi la seva fàbrica que no estarà completa fins al 1890. Cap al 1910 la fàbrica és adquirida per Llorenç Mata i Pons, que ja posseïa altres fàbriques cotoneres a Puig-reig, Mataró i Vilanova i la Geltrú. La fàbrica d’Alguaire va ser absorbida el 1921 per L. Mata y Pons, S.A, canviant el nom a Colònia de La Mata de Pinyana. Fins al seu tancament el 1979, a causa de la crisi econòmica, fou una de les més importants del sector a les terres de Lleida.
L’equip docent ha de potenciar l’adquisició de les competències professionals, personals i socials i de les capacitats clau a partir d’ activitats pràctiques programades per desplegar el currículum. En la Formació professional i els Cicles formatius, les competències professionals van lligades en bona part, a projectes d’intervenció en el territori, i pràctiques reals vinculades a les professions que s’estudien. Aquestes activitats van lligades a Mòduls professionals de cada família professional.
A continuació us fem una relació de les famílies professionals que poden aprofitar aquesta sortida i treballar competències i Mòduls professionals concrets.
- Família professional tèxtil, confecció i pell.
Aquests estudis treballen en operacions de preparació, emmagatzematge, processament posterior i expedició de matèries primeres i productes intermedis i finals, així com la preparació i conducció dels equips industrials necessaris per obtenir productes tèxtils.
CFGS FABRICACIÓ ENNOBLIMENT DE PRODUCTES TÈXTILS. Mòdul Professional de Fabricació de Filatura i Teles No Teixides.
GESO: Viatjar per Catalunya
Contingut del mòdul: Anàlisi de l'evolució de l'activitat dels sectors secundari i terciari a Catalunya..
Criteris d’avaluació: Descriure i analitzar les transformacions en les activitats i els espais industrials, localitzant els principals centres de producció de Catalunya. Establir relacions entre la deslocalització industrial i la globalització econòmica.
Activitats:
1.- Relacionar les colònies tèxtils de Pinyana amb la Revolució Industrial que va viure Catalunya al segle XIX.
2.- Relacionar la crisi de la indústria tèxtil catalana amb el tancament de la fàbrica tèxtil de La Mata.
3.- Fer un estudi de l’organització de la colònia de la Mata i comparar-lo amb el d’una colònia del Llobregat.